Bateria de teste NEPSY II

In 2016, participam la etalonarea NEPSY II pe populația din România. Acesta este un pas foarte laborios, migălos și de durată, dar absolut necesar în procesul de adaptare a unui test psihometric. Au trecut mulți ani de atunci, ani în care colegii de la Test Central au muncit pentru a integra toate datele culese de noi pe teren și au adaptat toate materialele în limba română.

Pe 19 Aprilie 2022 l-am primit! Este extrem de greu, la fel de greu pe cât îmi aminteam că era și în zilele acelea în care îl cărăm la domiciliul copiilor înscriși pentru testare. Este greu pentru că e complex, poate cel mai complex instrument de evaluare neuropsihologică de la noi din țară.

Desi mi-am inceput training-ul online inca de pe atunci, viata cu un copil mic imi incetineste foarte mult ritmul si abia acum, dupa mai bine de un an, l-am incheiat si imi astept certificatul de absolvire. A fost un curs foarte bine realizat, atat teoretic cat si aplicativ, dar si solicitant datorita complexitatii NEPSY si a multiplelor aspecte la care e nevoie sa fii atent atunci cand il aplici. Scriu acest articol pentru ca vreau sa va povestesc un pic despre el, sa stiti cu ce se ocupa si sa puteti sa il cautati pentru a apela la el la nevoie:

Este o baterie de evaluare neuropsihologica destinata copiilor cu vârsta între 3-16 ani și vizează 6 domenii de funcționare cognitivă esentiale:

  • atenție și funcție executivă

  • limbaj

  • memorie și învățare

  • senzoriomotor

  • percepție socială

  • procesare vizuospațială

Contine 32 de subteste si 4 sacini pentru testarea memoriei intarziate.

Poate fi folosit si pentru evaluarea scolara dar si pentru evaluarea unor problematici specifice din sfera dificultatilor academice, problemelor sociale sau comportamentale.

Tipuri de evaluari ce pot fi facute cu NEPSY II:

  1. Evaluarea generala - ofera o imagine de asnsamblu asupra statusului neuropsihologic al copilului printr-o selectie de subteste din 5 domenii (poate dura intre 45-60 min la prescolari si 60-90 min la scolari);

  2. Evaluarea diagnostica - subteste selectate in functie de motivele evaluarii; Exista 8 astfel de baterii de teste preselectate pentru:

    1. Decalaje de invatare-citire: recomandata atunci cand copilul are realizari slabe sau dificultati in a invata sa citeasca (dislexie). Subtestele selectate diferentiaza intre tulburarile de citire fata de cele de control (al impulsurilor), matematica sau limbaj. Bateria masoara procesarea fonologica, numirea rapida, memoria de lucru, invatarea verbala, atentia si functia executive.

    2. Decalaje de invatare-matematica: recomandata atunci cand copilul prezinta abilitati scazute la matematica, realizari slabe la matematica sau dificultati in a invata concepte matematice (discalculie). Subtestele selectate diferentiaza intre tulburarile legate de matematica si cele de control (al impulsurilor) sau citire. Bateria masoara atentia, functionarea executiva, aptitudinile vizoperceptive, memoria vizuala si memoria de lucru.

    3. Atentie/Concentrare: recomandata atunci cand natura problemei copilului este asociata cu o atentie slaba sau distragere. Bateria masoara atentia, functionarea executiva si viteza procesarii generale.

    4. Managementul comportamentului: recomandata atunci cand copilul demonstreaza probleme severe de control al comportamentului si este luat in considerare pentru un diagnostic de tulburare emotionala. Bateria masoara flexibilitatea cognitiva, controlul impulsivitatii, aptitudini ligvistice si perceptia sociala.

    5. Intarzieri/Tulburari de limbaj: recomandata atunci cand copilul are un istoric de dezvoltare a limbajului intarziata sau au fost observate dificultati in utilizarea limbajului. Bateria masoara intelegerea, producerea si articularea limbajului, memoria de lucru si memoria verbala.

    6. Intarzieri/Tulburari de perceptie si/sau motorii: recomandata atunci cand sunt sesizate dezvoltarea motorie intarziata sau dificultati vizuoperceptive. Bateria masoara controlul motor fin, aptitudinile oromotorii, integrarea vizuomotorie, procesarea vizuospatiala, memoria vizuala, constructia vizuala, atentia si functionarea executiva.

    7. Pregatire pentru scolarizare (3-6 ani): recomandata copiilor foarte mici sau care sunt la gradinita, pentru a identifica potentialele intarzieri cognitive care pot interfera cu abilitatea lor de a incepe scoala sau progresul la urmatorul nivel. Bateria masoara aptitudini verbale precoce, control motor fin, constructia vizuomotorie si functionarea cognitiva.

    8. Social/Interpersonal: recomandata atunci cand copilul are un comportament anormal, interactiune sociala intarziata sau defectuoasa sau izolare sociala, care poate interfera cu functionarea zilnica in contexte multiple. Subtestele selectate diferentiaza copiii cu autism si sindromul Asperger de cei cu probleme al controlului. Bateria masoara perceptia sociala, limbajul, functionarea executiva, aptitudinile vizuoperceptive, aptitudinile motorii fine si memoria.

  3. Evaluare selectiva - cu subteste alese de clinician in functie de natura problemei si motivul evaluarii dar si alte teste folosite in procesul de evaluare;

  4. Evaluarea completa - folosind toate subtestele puse la dispozitie de NEPSY II (durata de aprox. 90 min la prescolari si 2-3h la scolari);

In concluzie, tin in maini un instrument foarte puternic, foarte util dar si foarte complex si greu de folosit fara training-ul aferent, cunostintele neuropsihologice si multa experienta. Sunt recunoscatoare pentru oportunitatea de a-l avea si incantata la gandul primei evaluari.

Previous
Previous

Psihologia Diabetului Zaharat la copii

Next
Next

Serialul Anne with an E