fbpx
Cand o floare intarzie sa infloreasca, schimbi mediul in care se afla, nu floarea

Evaluare clinica & Psihodiagnostic

Evaluare clinica & Psihodiagnostic

Cabinetul Individual de Psihologie Pop Andreea este autorizat de Colegiul Psihologilor din Romania (cod de inregistrare RUP 10B7279) si detine licente de utilizare pentru urmatoarele instrumente de psihologice validate pe populatia romaneasca:

COPII & ADOLESCENTI:

  1. Bateria ASEBA pentru evaluarea comportamentului copiilor 6-18 ani;
  2. Chestionar de evaluare a strategiilor de invatare SMALSI (8-12 ani si 13-18 ani);
  3. Chestionar de evaluare a simptomelor adolescentului ASI-4;
  4. Bateria de evaluare neuropsihologica NEPSY-II pentru copii 3-16 ani (in curs de aparitie);
  5. Scala Multidimensionala de Anxietate pentru Copii MASC (8-19 ani);
  6. Inventarul clinic pentru adolescenti Millon (13-19 ani);
  7. Testul Aperceptiei pentru Copii T.A.C (3-10 ani);

ADULTI:

  1. Testul Aperceptiei Tematice T.A.T. (peste 14 ani);
  2. Testul de Aperceptie destinat persoanelor Varstnice T.A.B. (peste 65 ani);
  3. Inventarul clinic Multiaxial Millon – III (peste 18 ani);

Alte instrumente folosite:

  • Chestionar de interese vocationale JVIS (administrare online) pentru persoane peste 14 ani;
  • Test de inteligenta IST (administrare online) pentru persoane peste 14 ani;
  • Inventar de personalitate BFQ (administrare online) pentru persoane peste 13 ani;
  • Teste proiective;
  • Alte metode de evaluare nestandardizate;

Evaluarea clinica si psihodiagnosticul se foloseste atunci cand exista intrebari la care nu putem raspunde doar prin observare directa, ci avem nevoie de o investigare mai profunda a persoanei. Evaluarea clinica se mai utilizeaza atunci cand avem nevoie de rezultate obiective pe care sa le prezentam diverselor institutii, avize psihologice etc.

Mai jos sunt cateva exemple de obiective pentru atunci cand demersul de evaluare se bazeaza pe simptome sau dificultati pe care nu stim cum sa le explicam sau abordam terapeutic:

  • Evaluarea starii emotionale si intrapsihice curente;
  • Identificarea motivelor ce stau la baza simptomelor semnalate de pacient/parinti/profesori;
  • Analiza relatiilor de dinamica dintre copil si parinti etc.


Evaluarile copiilor sunt diferite de cele ale adultului. Un prim motiv este legat de faptul ca, de cele mai multe ori, nevoia pentru evaluare apartine adultului, copilul fiind mai putin implicat in decizie. De asemenea, in cazul copiilor, prima intalnire pentru anamneza, detalierea problemei si obtinerea tuturor datelor importante se realizeaza cu parintii. Ei vor trebui sa semneze impreuna contractul de prestari servicii psihologice si sa-si dea acordul pentru evaluare. Abia apoi incep sedintele individuale cu copilul (minim 3), urmand ca psihologul sa stabileasca numarul necesar de intalniri, in functie de ritmul copilului, complexitatea cazului si obiectivele evaluarii.

Interviul cu parintele are urmatoarele scopuri:

  1. Strangerea de informatii despre copil, familie si mediu;
  2. Obtinerea unei incuviintari informate. Psihologii sunt obligati sa obtina consimtamantul informat inainte sa inceapa evaluarea sau tratamentul cu un pacient. Cand parintii unui minor sunt divortati, este esential sa se obtina consimtamantul parintelui care are custodia legala. In cazul in care custodia este impartita, trebuie sa se obtina permisiunea ambilor parinti.
  3. Stabilirea unei relatii de colaborare si sprijin.
  4. Strangerea de informatii despre ingrijorarile, expectatiile si obiectivele parintilor.
  5. Evaluarea perceptiilor si sentimentelor parentale despre problemele copilului, ingrijorari si scopuri.
  6. Stabilirea unor scopuri raliste pentru evaluare si interventie.
  7. Comunicarea cu parintii despre procedurile ce vor fi utilizate.
  8. Informarea parintilot asupra naturii problemei copilului, prevalentei ei, prognozelor si posibilelor sale etiologii.
  9. Evaluarea starii afective a parintilor, motivatiei pentru schimbarea situatiei, a resurselor pentru a lua un rol activ in procesul schimbarii.
  10. Furnizarea catre parinti a unui rationament adecvat pentru interventiile propuse.

Este de dorit ca ambii parinti sa fie prezenti la interviul initial, pentru ca evaluatorul sa afle apiniilor lor si sa observe gradul de acord dintre ei, modul in care comunica la nivel verbal si nonverbal. O exceptie ar putea fi aceea cand parintii sunt divortati si nu au ajuns la un acord privind custodia copilului (caz in care vor veni separat).

Nota: In urma evaluarii, se elibereaza un raport scris care contine rezultatele si recomandarile psihologului si care este confidential. Acesta va fi pus la dispozitia tertilor doar la solicitarea si cu acordul scris al parintilor. Raportul este valabil pentru o perioada de 30 de zile, fiind relevant doar pentru scopul solicitat si neputand fi generalizat pentru alte scopuri sau situatii. Raportul de evaluare nu poate fi utilizat in instanta, in procesele de divort si de stabilire a custodiei copilului. Pentru evaluarea psihologica a copilului este nevoie de acordul semnat din partea ambilor parinti.

Programeaza o intalnire